2014.
aastal möödus 200 aastat sellest, kui esmakordselt teaduslikult uuriti ja
kirjeldati eestlaste kui maa põlisrahva füsioloogiat ja haigusi. Tänuväärselt
kaasnes Vaatame tõtt: Millised siis olid meie eellased 200 aastat tagasi sellele ka maarahva eluviiside ja kommete kirjeldusi, mis siis pidid
põhjendama nende kehalist võimekust või võimetust.
Nimelt valmis 1814. aastal noore, 22
aastase loodusteaduste tundmisse pürgiva Karl Eduard von Baeri doktoritöö
“Eestlaste endeemilistest haigustest.” Nagu teame, sai Baerist hiljem 19.
sajandi mitmekülgsemaid ja tunnustatumaid teadlasi, embrüoloogia rajaja.
Baeri huvitas
botaanika, meditsiinist ei arvanud ta algul hästi. Isegi Euroopa keskustes nagu
Viin, raviti haigusi üksnes mee ja äädika lahusega. Kriitilise meelega Baerile
oli see vastuvõtmatu. Seepärast tahtis ta esialgu arstiteaduskonnas, kuhu ta
äsja astunud oli, kaitsta doktoritööd tarnade süstemaatikast. See oli aga
vastuvõtmatu arstiteaduskonnale.
Baltisaksa aadlikuna oli ta koos oma koduõpetajaga varasest
lapsepõlvest peale paljude eestlaste eluasemeid külastanud. Nüüd tuligi ta
selle peale, et kirjutada väitekiri eestlaste endeemilistest haigustest.
Alustuseks kirjutab ta, et lähtub Hippokratese õpetusest:
”See, kes arstiteadusele õige meetodiga läheneda tahab, peab eeskätt aastaajad
vaatluse alla võtma ja uurima, mis võim neist igaühel on.”
Tal on
juba eelteadmised maarahvaga kokkupuudetest: Harimatus, eelarvamused, arstiabi
täielik umbusaldamine, arsti korralduste täitmatajätmine ja ettekirjutatud
eluviisist mittekinnipidamine on neid tabavate haiguste põhjused.
Ta
annab eestlaste loomusele ja eluviisidele hävitava hinnangu: Pärast sügistöid polegi eestlastel miskit muud teha, kui pimedatel
talveõhtutel end kurguauguni rasvast sealiha, mooritud hapukapsaid, musta leiba
ning muud raskestiseeditavat kraami täis vitsutada, peale üliohtrasti põletatud
viina ja kanget koduõlut juua, pärast seda ent ühetoonilist laulujoru venitada
ja veidramoelist jõnktantsu tammuda.
Edasi vaatleb Baer ilmastikku aastaaegade ja kreiside
lõikes, osutab pidevalt, kui palju on soid ja niiskust, heidab rahvale ette
pillavat majade kütmist.
Baer sedastab, et rahvas on väga lähedased soomlastega ja
neid on 450 tuhat inimest. Vaimse kultuuri poolest ületab enamik Euroopa
rahvaid neid kaugelt, nad on vaesed ja enamike asjade kasutamises nõmedad.
Nende tares elavad koos pererahvaga kanad, haned ja koerad,
talvel sageli ka lambad, kitsed ja põrssad. Viljagi kuivatavad samas. Talvel
teeb eestlane määratusse ahju nii suure tule, et paksu suitsu tõttu saab olla
ainult küürakil. Suits katab rõivad, tarberiistad ja inimese naha musta
koorikuga. Üksnes peremehel ja perenaisel on voodi, teised magavad põrandal.
Kõige ihaldatum lesimiskoht on ahjukummil, kus eestlane end õnnelikuna tunneb.
Sageli võib ka talvisel ajal näha neid paljajalu õues toimetamas.
Eestlane on õige ablas.
Juba lapsena topitakse
kõht liialt täis ja venitatakse välja. Süües unustab eestlane kõik kõrgema ja
inimväärse. Ei ole peaaegu võimalik suurema aeglusega selle tegevuse juures
olla. Eriti meeldib neile toit, mis on raamatuköitja kliistri sarnane
(tõenäoliselt jahukört või kaerakile).
Nagu teisedki põhjapoolsed rahvad, armastavad
eestlased väga viina. Baer arvab, et niiskes ja külmas kliimas on see jook
flegmaatilistele eestlastele ainus jook, mis talvel nende närbuvat
närvisüsteemi ja hingejõudu kosutab. Peale selle joovad nad erilist hapukat jooki nimega taar, mida
veega ülekallatud käärinud kliidest või otradest teevad. Baer võrdleb eestlasi
Tacituse-aegsete metsikute germaanlastega, kes muud lõbu ei tundnud kui vaid
seda, mis saadi purjusolekust.
Ka eestlaste välimuse ja
vaimulaadi kohta on Baeril oma tähelepanekud. Nägu on neil loid, ilma
märkimisväärsete näojoonteta, väljendab enamasti nürimeelset tuimust. Naised
armastavad laulda, eriti neiueas, kuid Tartu ümbruskonnas pole ta neist ühtki
näinud, kes ennast ilusaks võiks pidada. Põhilised iseloomujooned on aga
laiskus, alandlikkus vägevamate ees ja julmus ning metsikus alamate vastu.
Eestlaste eluviisi kohta on tal veel mitmeid tähelepanekuid. Kui vili pekstud, teeb eestlane endale head äraolemist. Nagu koopaoravad,
veedavad nad suure osa päevast onni pimeduses magamisega. Mustuselembus on
neile iseloomulik, kuid mingi uskumus kohustab neid lõikustöödel puhtalt riides
olema. Kui nad kange kuumuse käes kibeda tööga tugevasti higistavad, teevad nad
kaotuse tasa ohtralt hapupiima juues, mis neil leiva ja mõne soolaräimega
ainsaks suviseks toiduks on. Kuna töö kestab suvel esimesest valgest päikese loojanguni,
heidavad nad siis maa peale magama- ainult seljarõivad katteks. Sünnitamine
käib nende naistel kergelt. Vahel siiski pingutatakse köis umber kõhu või
riputatakse sünnitaja jalgupidi üles asja kergendamiseks. Kui aga sügisel pulmi
peetakse, tehakse seda palju päevi järjest nagu lõikuspidusidki.
Pea
pool dissertatsioonist käsitleb eestlastele iseloomulikke haigusi. Algul oli temagi skeptiline eestlaste põhilise ravimeetodi suhtes, mis
seisnes koleda ja lämmatava kuumusega saunas vihtlemises. Eriti imestab ta
selle üle, et peale sellist enesepiinamist sööstavad eestlased õue, kus nad
lumes püherdavad ja mõnu pärast mõuravad. Paljud saksa arstid arvasid, et see
rohkem inimelusid nõuab kui haigused kokku. Hiljem hindab Baer saunas
vihtlemist kui head vereringe elustajat.
Üheks
terviseparandajaks loeb ta rohket hapupiima joomist, mis aitab sapihädade
vastu. Samas liiga sage alkoholi joomine ei ole tervislik. Kuid eestlastele
omane külma viina joomine on siiski vähem kahjulik kui sakslaste kuumaks aetud vägijoogid.
Haiguste
põhjustest arvavad nad esikohal olevaiks jumala karistust ja mõne nõia
kätetööd. Haiguste prognoosi tuletavad nad söögiisust. Kui kogenud maaravitseja
ütleb: “ta ei võta enam söökigi”, tähendab see, et lõpp on lähedal. Selle rahva
hulgas leidub alati selliseid, kes endale “targa“ hüüdnime võtnud. Need
teesklevad , et on saanud imeväe mingi jubeda teoga, näiteks madude puntra
lahtiharutamisega. Nende peamised ravimid on juudasitt, väävel, püssirohi,
elavhõbe ja äädikas. Ainuke asi, milles nad osavad on, on maarohtude kasutamine
kergemate tervisehäirete puhul.
Tulevane teaduskorüfee
lõpetab kokkuvõttega: “Ma ei tea Euroopas ühtki haritud maad, kus veel
meditsiinis nii palju kahjulikke eelarvamusi esineb kui Eesti- ja Liivimaal
täheldada võime.”
Sellised olid eestlased
200 aastat tagasi.
Super! :)
VastaKustutaTänan!
Kustuta200 aasta jooksul pole midagi muutunud...
VastaKustutaNii on!
Kustuta