Pidusöökidest nõukogude ajal
Aasta oli siis 1975 ja koht Kaarepere Metsakatsejaam
Meenutan üht sellist 40 a tagasi.
Olin Kaarepere metsaülem ja rajasime Metsakatsejaama Söe arboreetumit puukooli
ja taimlaga. Sinna pidi siis tulema ka kokkupandav palkidest suvemajake.
Puukooli kontori nime all, tegelikult metsainstituudi juhtkonnale väljasõidu,
jahi, kalapüügi ja pidutsemiskohaks. Kui see valmis sai, oli vaja teha
avamispidu ja korralik, sest kohale pidid tulema peale instituudi juhtide ka
rajoonijuhid- jahikaaslased.
Asi käis lihtsalt. Lasime ühe
soku, see pidi õhtul vardasse minema. Siis grillimist ei tuntud, nimetati ikka
šašlõki tegemiseks. Kuna Metsakatsejaama koosseisus oli Kaarepere kalamajand ja
loodud oli Eesti esimene vutifarm, oli asi veel lihtsam. Kalamajandi tiikidest
tõime mõne paarikilose karpkala, mis läksid suitsu. Meie majandada olid ka
Vooremaa järved ja oli isegi oma kalapüügibrigaad. Nii püüdsime siis brigaadi
elektripüünisega paarkümmend angerjat Saadjärvest ja ka neist läks osa suitsu,
osast sai marineeritud suupiste .
Vutifarmist tõime vutimune ja paarkümmend vutti, mis iga kuu välja
praagiti peale munemise lõppu vanuse tõttu. Vutist sai omapärase roa. Nimelt
mätsiti terve, puhastamata vutt savisse ja küpsetati siis lõkkeaseme sütel nagu
kartuleid. Pärast küpsetamist löödi savikiht puruks, suled jäid kõik savi
külge. Küpsed vutid keerati õrnalt krepp-paberisse. Siis oli hea vutt pihku
võtta, päranipp allapoole ja pigistada kogu vutis olev sisu, mis nüüd oli
muutunud ühtlaseks kreemjaks massiks, võileiva peale. Loomulikult söödi siis
kõrvale kogu vuti lihakeha, niipalju kui seda oli. Laua rikastamiseks tõi
igaüks, kes pidusöögist osa võttis, ka kodus sissetehtud kurke, põdravorsti ja
konserve, seeni, salateid.
Sel ajal läks väga moodi toorest
lihast nn böff a la tatar ehk
böff tataripäraselt. Toores veise või põdraliha filee aeti läbi masina või veel
õigem kui kaabiti noaga peente kiududena kaussi. Maitsestati pipra ja vähese
soolaga ja pandi saia peale umbes
sõrmepaksuselt. Keskele tehti väike süvend ja sinna pandi üks vutimuna vedel
sisu. Kui vutimune ei olnud, pandi kanamuna, kuid siis ainult kollane, jällegi
toorelt. Kuna tol ajal röstereid veel polnud eriti kasutusel, pruunistati
saiatükid eelnevalt pannil. Vutimune tarbiti ka nii: viinapits valati kahe
kolmandiku ulatuses täis ja sinna lasti sisse üks vutimuna sisu. See kummutati
ühe liigutusega alla. Oli naps ja sakuska koos.
Kõik see toit loputati alla
rikkaliku õlle ja viinaga. Vähegi mõistlikus seltskonnas peediveine ei joodud
ja päris veine oli vähe saada ning ega need eriti populaarsed polnud. Vahel
ikka mõni Saksa DV valge vein, näiteks Rulanda või Riesling laual oli. Neid
nimetati hapudeks. Nii et kui öeldi, et toodagu paar haput ka,
siis tähendas see paari rislingit.
Viina kogust, mida peo jaoks
tarvis oli hankida, arvutati järgmise valemiga: Iga mehe kohta pudel pluss veel
kahe peale pudel. Seega näiteks 12 inimese puhul oli normaalne viinakogus 12+ 6, ehk 18 pudelit.
Sel konkreetsel juhul oli aga
tegemist uue maja avapeoga ja otsustati, et ilma šampuseta kuidagi ei saa.
Muidugi oli tol ajal ainuke selline jook Sovetskoje Šampanskoje, millele
gaasiballoonist olid mullid sisse lastud ja mis seetõttu kole kiiresti klaasis
hapukasmagusaks veeks muutus. Sellegi vahuveini saamisega aga oli suuri
raskusi. Vahel seda oli poes, enamasti ei olnud. Katsejaama juhataja Kaupo
Ilmet leidis lahenduse selles, et organiseeris neli sõidukit šampust otsima. Ta
ise sõitis oma Moskvitšiga Tartu suunas, metsaülema, st minu saatis metskonna
veoautoga Jõgeva -Vaimastvere suunas,
jahimajandi juhataja Risto Viht sõitis külgkorviga mootorrattaga Voore- Mustvee suunas ja metsaülema abikaasa
Silvi, kes töötas abimetsaülemana, sõitis pere Volgaga Põltsamaa suunas. Ülesanne oli kõigil üks – läbi kammida kõik
külapoed ja osta 4 pudelit vahuveini. Nii imelik kui see ka polnud, seekord
leidsid kõik poe, kus oli müügil vahuvein. Kuna mobiiltelefone sel ajal veel polnud,
ei teadnud keegi üksteise tegemistest midagi. Nii toodigi mõne tunni pärast
kokku 16 pudelit Sovetskoje Šampanskojet. Niimoodi siis peeti üks
nõukogudeaegne asutuse pidu korralikult ja kõrgel külalislahkuse ning ka
kulinaarsel tasemel ära.
Kuna omad inimesed, kaasa arvatud
instituudi direktor, jäid sauna ka ööbima, siis tuli hommikuse söögi eest
samuti hoolitseda. Sellega polnud muret, sest pea kolmandik toitu oli veel
järgi. Juurde tehti vaid kartulisalatit. Järgi oli ka mitu pudelit vahuveini ja
kuna kõik klaasid olid öösel mingil moel katki või kaduma läinud, leidis
juhataja jälle pääsetee. Šampus valati
pika tilaga fajanssteekannu ja see lasti ringi käima.
Lisada tuleks veel seda, et nagu
sellel, nii ka teistel asutuse pidudel olid põhilised ettevalmistajad oma pere naised. Neid oli siis ikka kombeks
ükshaaval ja korraga toostidega meeles pidada. Peo arenedes pidas lõpuks
viimanegi mees oma kohuseks seda mõnikord üsna ülevoolavate sõnadega teha.
Ei olnud siis veel catering-
firmasid, kellelt sellist teenust tellida.
Nõukogude ajal tähistati nii jõulusid kui ka
riiklikke pühasid, samuti pensionile saatmisi asutusepidudega
Oli ka teist tüüpi asutusepidusid. Nimelt oli nõukogude ajal
enamasti kõigis asutustes komme tähistada riiklikke tähtpäevi pidudega. Need
olid siis armee aastapäev, (ehk nagu siis öeldi – meestepäev) ja naistepäev. Ka
vana aasta ärasaatmine, mis ikka jõulude paiku tehti ja nii ka nimetati.
Laudadega pidu korraldati ka tähtsamate ja auväärsemate sünnipäevade puhul ning
töötaja pensionile saatmisel. Iga asutus korraldas suure peo ka oma tööala
tähtpäeval, meie siis metsatöötajate päeval, mis oli septembri kolmandal
nädalavahetusel.
Ettevalmistused
hakkasid umbes paar päeva varem. Poest midagi erilist võtta polnud, kõik käis
teenete ja vastuteenete korras. Kui lihakombinaati läksid viinereid otsima,
küsiti vastu mingit ehitus- või remondimaterjali, meilt näiteks laudu. Kõik
käis ostu-müügi korras ja peeti arvet, palju eest oleme teile müünud ja palju
eest teie meile. See jutt, et igalt poolt said pudeli eest, ei pea vähemalgi
määral paika. Seda kaupa võis mõne töömehega teha, mitte asutuste vahel.
Pudelid, konservid jms olid asjaohased ainult Tallinnast või Moskvast mingite
limiitide ja fondide kauplemisel. Venemaale kaupa tegema minnes oli see kraam
küll tähtis esmaste tutvuste loomisel, muidu ei võetud sind jutule.
Peab ütlema kõrvalpõikena, et
Venemaal võeti meid alati väga hästi vastu. Kõik masinad ja tagavaraosad said
ära toodud ainult sõprussidemete abil. Ma ei kujuta ette, kuidas tänapäeval
sealne vastuvõtt oleks, aga nii varustajatel kui ka tähtsamatel juhtudel
juhatajatel oli siis sinna mitu korda aastas asja.
Laua
valmistasid ette jällegi asutuse naistöötajad. Tavaliselt olid need juba
väjakujunenud inimesed. Toidukraami ja jookide hankimine oli meeste mure.
Tavaliselt tehti alguseks soe toit. Keedeti kartulid ja
lõiguti hautatud liha tükkideks. Kindlasti oli hapukapsas ja lihakeeduveest
tehtud kaste. Juurde söödi peedisalatit,
hapukurki. Asutuse pidudel sülti ei tehtud, mõnikord olid väikeste
alustega tarrendis liha roheliste hernestega , mis toodi restorani köögist.
Heeringas koore ja sibulaga oli alati laual, sinep ja mädarõigas. Mõnikord olid
perenaised ka oma tagavaradest toonud mõnd salatit, et kiidusõnu kuulda. Enamasti
nad ei pidanud pettuma. Hiljem toodi lauale kartulisalat ja rosolje, nende
juurde viinerid, mis oli tol ajal ülim defitsiit.
Jookidest oli kindlasi kannudega morssi, mida eelnevalt
tehti ämbris kodunttoodud mahladest. Viina arvestus käis jällegi eeltoodud
valemi järgi. Õlut tarbiti pidudel vähem, kuid oli kindlasti mõni pudel
magusaid napse naiste jaoks. Laual oli ka mitmesuguseid suitsuvorste, mida
jahimehed olid kodunt kaasa võtnud. Kuna metsamehed on alati olnud seotud ka
jahipidamisega, ei olnud enamasti muret lihaga. Põdrajahihooajal osteti
majandile ikka 1-2 põdraluba. Lastud loomadest tehti vorsti ja konserve
teenustööna lihakombinaadis. Ka Kullamaa jahimajandis oli külmhoones alati
mingi tagavara metssea- või põdraliha.
Asutuse
peod algasid peale tööd, mõnikord erandina tund aega varem, aga siis tuli
ametiühingu ja parteisekretäriga koos see paika panna, et sealtpoolt mingit
jama ei tekitataks töödistsipliini ja sisekorraeeskirjade rikkumise pärast.
Mõnel aastal nähti pidude tõttu kollektiivlepingus ette lõunaaja vähendamine
veerand tunni võrra. Peod kestsid üldiselt enamasti 22-23ni. Alustuseks tuli
töökollektiivi juhil öelda mõni asjakohane lause, tähtpäevade puhul anti ka au-
või tänukirju, pensionileminejale mõni kingitus (kristallkauss, graafiline
leht). Iga austatu sai ka lilled.
Tavaliselt keegi enne kahte tundi ära ei läinud, sest varem
lihtsalt ei jõudnud asi kohvini. Siis toodi ka kringel või paar lauale,
mõnikord oli mõni perenaine midagi ise küpsetanud. Kui eelmisel paaril päeval
oli vaja Tallinnas käia, toodi Pärli kohvikust, mis asus Metsandusministeeriumi
vastas, paar sidrunitorti. See oli meie naiste eriline maius. Osa inimesi,
eriti naisi läks ära varsti peale kohvijoomist-tordisöömist, aga osa mehi jäi
lauda 3-4ni, ehk nii kauaks kui vähegi jõudu oli. Mõnede suuremate pidude puhul
oli enne ka väike eeskava, mõnikord esinesid lapsed, eriti nääripeol. Siis ajas
peoasju rohkem ametiühing.
Oli ka lastepidusid, siis söödi
torti ja maiustusi, mingit alkoholi loomulikult ei olnud. Ainult et lastepeol
kippusid mehed enamasti koju jääma, erandina mõni noorem paar väikeste lastega.
Majandil oli oma naisansambel,
varem ka meesansambel. Mõnel aastal kutsuti mängima ka mõni ühe- või
kahemehebänd, aga need olid tol ajalgi kallid. Tantsiti ka magnetofoni,
akordeoni ning kitarri saatel, eriti kui muusik ise ka laulumees oli ja lauluga
alustas. Peale kella 22 jäigi ainsaks muusikaks enamasti akordeoni- või
kitarrisolist. Metsamajandis oli suurim laulu- ja pillimees asedirektor. Tal
oli haruldase kandvuse ja ulatusega hääl ning ta esinemine oli artistlik.
Igatahes laulu “Sõlmi juustest lahti
pael” laulis ta kõigi arvamuse järgi paremini ja ilmekamalt kui Ivo Linna.
Teatud ajal tavatses ta kingad jalast võtta ning laual kausside ja klaaside
vahel steppida ja samal ajal laulda, ennast kitarriga saates.
Kord tehti üks jõulupidu
vastvalminud Jahindusklubi hoones, mis hiljem, segastel üleminekuaegadel maha
põles. Klubihoone oli ehitatud kahasse metsamajandiga ja seal paiknes ka
Haapsalu metskonna kontor. Ühe sellise steppimise ajal hüüdis üks
naisökonomistidest: “Kalju, kas sa kõrgemale ei suuda hüpata?!” Kalju ei
lasknud küsimust korrata ja hüppas üles, haarates kinni õige massiivsest
laelühtrist, kõikudes seal paar minutit, enne kui sokis jalgu rosolje ja
süldikausside vahele maandus. Ilmselt oli lühter keti või trossiga korralikult
lakke kinnitatud, muidu poleks see mehe 80 kilost raskust välja kannatanud. Ka
oli Kaljul tavaks naistele sööke pakkudes võtta ühte kätte kartulisalati,-
teise rosoljekauss ja küsida neid pakkudes: “Palun tõsta seda, mis Sul rohkem
meeldib välja oksendada!?” Ükskord püüdis ta ka viinaklaasi ära süüa, aga kui
huuled juba verised olid, võeti poolik klaas tal käest ära.
Selleks ajaks oldi enamasti
kogunetud 4-5 kaupa gruppidesse vastavalt huvialadele, mille ümber jutt käis.
Jahimehed, metsapunkti mehed, autojuhid oma ülemustega. Mitte kordagi 30 aasta
jooksul ei juhtunud metsameeste seltskonnas, et oleks tõsiselt tülli pööratud.
Seda hoolimata õige hulgast alkoholist, mis ära tarbiti.
Riiklikest punastest pühadest tuli osa võtta
enamasti partei- ja täitevkomitee organiseerimisel
Oktoobrirevolutsiooni aastapäeva, mis oli siis ju riigi tähtsaim
püha, pidudega eesti kollektiivides küll ei tähistatud. Lepiti sellega, et anna
jumalale, mis jumala kohus ja keisrile, mis keisri kohus ning saadeti esindus
linna paraadile.
Ka 9. maid,
Võidupüha ei tähistatud asutustes. Selle tähistamise eest hoolitsesid
parteikomitee ja täitevkomitee, kes
organiseerisid nõukogude poolel sõdinud veteranidele pidusöögi Paralepas nn
veteranide platsil. Sinna pidi metsamajand tooma pikad lauad ja pingid,
kooperatiivi ülesanne oli toitude tegemine ja serveerimine. Nendeks oli
enamasti mingi puder, sõdurisupp seljanka või hernesupi näol ning ka magustoit,
enamasti mingi kissell saiakesega.
Omapärane oli aga see, et päris käsuliini mööda anti parteikomitee
ideoloogiaosakonnast Grigori Joffe korraldus igal asutusel tuua sinna nii mitu
pudelit valget viina, kui mitu söjaveterani nende asutuses arvel on, st ka need, kes pensionil. Nii
pidi Läänemaa metsamajand 1975. aastal viima peoplatsile 24 pudelit viina,
1986. aastal aga ainult 11. Suur osa veteranidest oli juba lahkunud. Viin
osteti aga nii, et kooperatiivist toodi vajalik kogus pudeleid, kuid arve
kirjutati toiduainete peale, sest veteranide toitlustamine tähtpäeva puhul oli
lubatud. See oli avalik saladus, partei tahe ja vaikiv nõusolek. Kuna
tolleaegne maksuamet ehk rahandusosakond allus oma tegevuses nagu kõik muugi
parteile, ei püütudki seal midagi selles vallas avastada.
Pidutseti ka asutuste, näiteks meil metsamajandi ja
metskondade asutamise aastapäevadel ja sotsialistlikus võistluses rändpunalipu
võitmise puhul
Oli ka
teistsuguseid pidusid. Üks koht, kus tihti pidusid korraldati asutuste
külalistele või töötajatele oli Jäägrikoda Kullamaal. Selle perenaisel Helgi
Pärnal oli üks kindel menüü: mooritud ja potis hautatud metssea- ja põdraliha
kamakad pruunis, äärmiselt hästi maitsestatud soustis. Tema saladus
seisnes 4-5 tunnises hautamises, siis
oli vintskeimgi liha täiesti pehme. Sinna juurde keedetud kartul, hapukapsas ja
hapukurk. Viimased olid siis jälle omatehtud. Kui soe söök oli söödud, tulid
pannil röstitud tulised saiad toore böffi ja munarebuga. Seejärel kohv ja
kringel. Viina jaoks olid Jäägrikojas pardikujulised keraamilised nõud.
Pitsideks neid nimetada ei saa, seljal oli auk, kust vedelik sisse valati ja
sabaotsas oli ava, kust rüübati. Sisse mahtus umbes 120 grammi ja mõnes
sltskonnas oli tavaks vähemalt esimene “linnuke” korraga põhjani juua. Võib
arvata, kuidas see tühja kõhu peale mõjus, pidu tõmmati ühe ropsuga käima.
Aastapäeva
ja sotsvõistluse võidupeod olid suurejoonelised. Muidugi olenes see ka näiteks
metsaülemate ambitsioonidest ja haardest. Nõva ja Kullamaa metskondade puhul
kutsuti kindlasti kohale rajooni parteisekretärid, minister või aseminister,
täitevkomitee juht, rajooni põllumajandusjuht, ka oluliste igapäevaste
partnerasutuste esindajad-juhid.
Ulukilihatooted, suitsu- ja marineeritud angerjas, omasoolatud õrnsoolalõhe (müügil, nagu praegu, polnud
neil aegadel lõhet keegi näinud) ja muud hõrgutised ootasid pidulisi. Nende
metskondade metsaülemate kohta käibis ka lause: “Noh, tema läheb ju Tedre (või
Nõmmsalu, Mändma – tolleaegsed minister ja asetäitjad) juurde ja lööb jalaga
ministri ukse lahti!”
Teiste
metskondade peod olid tagasihoidlikumad, samuti ka metsamajandis. Metsamajandi
pidude pidamise kohaks oli sagedamini Silma Jahiloss, mis siis oli majandi
bilansis, majandi saal, mõnikord ka Kullamaa Jäägrikoda. Siiski oli hea tava
saata kutsed ka partei- ja täitevkomiteesse, minister või asetäitja oli lipu
üleandmiseks kohal niikui nii.
Selliseid pidusid oli siiski küllalt palju, sest nii Läänemaa
metsamajand kui ka selle koosseisus olevad metskonnad said neid lippe oma tootmisnäitajate
põhjal igal aastal. Ja ikka põhiline oli maitsev söök ning peenemad napsid.
Veel üht liiki peod olid
vältimatud. Nimelt peeti siis tähtsaks nn sõprussidemeid teiste
liiduvabariikide rajoonide ja linnadega. Meelde on eriti jäänud külaskäigud Ventspilsi
rajooni Lätimaal. Seal oli 1980te algul loodud agrotööstuskoondis, mis haaras
kõik rajooni maaettevõtted. Kogu põllumajandustoodang käideldi omaehitatud
ettevõtetes purkipanekuni välja. Sinna kuulus ka metsamajand, kes koos ehitusorganisatsioonidega pidi tagama kogu
rajooni maamajanduse ehitusmaterjalidega ja puidutoodetega varustamise.
Rajoonide delegatsioonid käisid siis iga paari aasta tagant teineteisel külas.
Iga selline külaskäik kestis tavaliselt neljapäevast pühapäevani.
Päevad olid muidugi sisukad, nähti tootmist ja ilusaid
paiku, mõisasid ja losse. Õhtuks jõuti iga päev ise majandisse, kus oli
suurejooneline lookas laudadega ja väikese eeskavaga vastuvõtt. See kestis
tavaliselt hommikuhahetuseni, kusjuures vägijooke tassiti üha juurde. Ja peab
ütlema, et lätlased polnud kehvad joomamehed.
Meie püüdsime võõras kohas veidi tagasi hoida. Nii läks tavaliselt
esmaspäeva hommikuni. Siis tuli veel enne ärasõitu lauda minna, aga oh häda,
kohe ilmusid ka läti Kristallviina pudelid. Kõige tüütum oli Ventspilsi rajooni
venelasest parteikomitee sekretär, kes meid ustavalt kõigil päevadel saatis ja
lauas kohe sõrme ja pöidlaga kolhoosiesimehe poole nipsu lasi, kui mõni pudel
tühjaks hakkas saama. Nii ei lastud meid tavaliselt enne lõunat minema, kuni
vapper sõjaveteranist parteisekretär ise magama jäi. Tema komme püüda meid kogu
aeg musutada oli veidi tüütav, kuid saime aru, et vene kombe kohaselt tähendab
see ülimat austust ja sõprust.
Peab küll
ütlema, et nende delegatsiooni vastuvõttudel Haapsalu rajoonis olid peod veidi
tasakaalukamad.
Veidi ka kodustest pidupäevadest
Koduseid
pidusid, mis toimusid eranditult pereliikmete sünnipäevadel ja jõulu- ning vana
aasta õhtul, tuli muidugi teisiti organiseerida.
Kui lapsed
olid veel kooliealised, oli siis tavaliselt nende sünnipäevadele peale
naabrilaste mõni sõber või sõbranna ka kutsutud. Põhitoit oli tavaliselt
kartulisalat, püüti ikka hankida ka sardelle või viinereid, sellist toitu
tahtis enamik lapsi. Siis pannkoogid, ema küpsetatud õunakook või puuviljatort
ja lõpuks kohupiimakreem või jäätis keedisega. Jookideks oli morss omatehtud
mahladest ja Fanta, mida meie lapsed enim armastasid. Tavaliselt kodudes
mingeid erilisi atraktsioone ei olnud. Lapsed sõid kõhu täis, väiksemad
mängisid koos sõpradega oma mänguasjadega, tüdrukud sosistaid omaette ja
hindasid sõbrannade nukkusid. Suurematena poisid
tavaliselt toas ei püsinud, tüdrukud aga tõmbusid oma tuppa ja arutasid omi asju. Vahepeal tegi ema magustoidu valmis, aga ka muud toidud olid laual ja vähemalt poistele see sobis.
tavaliselt toas ei püsinud, tüdrukud aga tõmbusid oma tuppa ja arutasid omi asju. Vahepeal tegi ema magustoidu valmis, aga ka muud toidud olid laual ja vähemalt poistele see sobis.
Selliseid
laste sünnipäevi, kus mindi koos sõprade-sõbrannadega kuskile lastele sobivasse
lõbustusasutusse või mängumaadele mõneks tunniks pidutsema, siis ei tuntud.
Selliseid kohti siis lihtsalt polnud.
Pereema või
–isa juubelitel või ümmargustel sünnipäevadel oli vaja tõsisemaid
ettevalmistusi, sest siis tulid külla ka lähemad sugulased. Keegi ei tahtnud
kehva lauaga silma paista. Nii tuli paar päeva ringi sõita ja vaadata, kust
midagi sai. Ühe sünnipäeva eel õnnestus näiteks Palivere poest saada viimane
tükk suitsurulaadi, mida sinna kogemata oli saadetud. Selleks puhuks oli hoitud
ka põdravorsti ja põdrakonservi, mis siis taldrikutele lahti lõigati.
Kulinaariapoest õnnestus saada seakeelt, mis kodus tarrendisse tehti. Liha oli
sügavkülmas ka säilitatud jõulueelsest seatapust. Nimelt pidas meie pere ikka
igal aastal paari siga, muidu poleks seitsmeliikmeline pere kuidagi üle talve
elanud.
Mõnikord sai sättida Tallinna sõit ka selliselt, et sai pool päeva
poodides ringi vaadatud. Sealt õnnestus mõnikord päris huvitavaid produkte
leida, juustu, pasteeti, Ungarist eksporditud konservitud köögivilju salatiks
ja muudki. Aukohal laual olid isegi sprotid. Tehti täidetud munasid, heeringat
hapukoore ja sibulaga.
Meie pere firmaroaks kodusel peolaual oli aga pereisa tehtud sült.
See maitses eriti lastele. Kui nad juba kodunt väljas õppimas olid ja koju
tulid, küsisid ikka, et kas isa sülti ka teeb. Hea süldi tegemine on suur
kunst, eriti kui materjali napib. Õnneks seapäid müügil oli. Kui õnnestus kooti
osta, tuli see sügavkülma panna sülditegemise aega ootama. Sama oli kanadega.
Nimelt koosnes “firmasült” sea ja kanalihast pooleks. Kanaliha asendas
vasikaliha, sest seda polnud ammugi saada. Lehmapidamisega tegeles meie pere
ainult 1970tel aastatel, kui olin metsaülem ja lapsed olid väikesed. Teiseks
pidi sült keema vähemalt 6-7 tundi, parem, kui haudus terve päeva vaikselt.
Algul kohe tuli sisse panna 3-4 koorimata tervet sibulat. Väga vaikne keemine
andis selge leeme, koorega sibulad ilusa kuldse värvuse. Ka soola, pipra,
vürtsi, loorberi ja soola kogused olid väga täpselt katsetustega kindlaks
määratud.
Lauda istumise eel oli meie peres
kombeks sünnipäevade puhul koguneda diivanilaua umber, kus ootasid alusele
pandud veiniklaasid koos suupistetega, tikuvõileibade, kompvekkide,
maasikatega. Mõnikord õnnestus hoida sünnipäevani Venemaalt toodud või kingitud
karbike punase kalamarjaga. Vahest sai seda ka Eestist mõne kalurikolhoosis
töötava tuttava käest. Siis olid vahuveini kõrvale suupisteks saiaviilud punase
kalamarjaga. Hilisemal ajal, kui kõike juba saada oli, muutus see suupiste meie
pere tervituslaual põhiliseks.
Õppisin seda oma varalahkunud
isalt, kes oli pärit küll vaesunud, kuid siiski traditsioone hoidvast ja
austavast vene-poola aadliperekonnast. Tähtpäevad tuli muuta asjaosalistele nii
meeldejäävaks kui võimalik, eriti tähtis oli pidulik algus.
Kui esimene söömine lõpetatud,
vahetati taldrikud, noad, kahvlid, et
saaks kartulisalati, külmlõikude, seente, rulaadi, pasteedi ja täidetud
munadega jätkata kui isu jälle tekkis. Mõned naised või tütred kogunesid
kohvilaua äärde oma seltskonda, et tähtsaid naiste asju arutada.
Jooke oli laual mitmesuguseid.
Mahla, morssi, viin meestele, Vana Tallinn rohkem naistele limpsimiseks, mõnikord
Kännu Kukk või Kristallkümmel kui õnnestus peale sattuda. Erilise uhkusega
toodi kohvi ajaks lauale Gruusia konjak. Seda Tallinnast ikka sai. Paremat,
Armeenia oma polnud saada, kuna see pidi kõik ekspordiks minema (küll Armeenia
brändi nime all). See oli siiski väga hinnatud, kuna ka Churcill olevat
kaasaegsete mälestuste järgi eelistanud Armeenia konjakit kõigile Prantsuse
omadele. Lääne –Euroopa konjakeid-brändisid Eestis vabamüügil ei olnud.
Mõnikord saadi pudel välismaist napsi Toompealt ministrite nõukogu poest. Siin
tuli leppida Ungari Budafoki või Bulgaaria Pliszkaga, mis erinevalt praegusest
Pliszkast oli päris talutava maitsega, kuna oli ikkagi viinamarjaveinist aetud.
Muuseas läksin mina oma tulevast naist kosima, viies äiale meeleheaks pudeli
Budafokki, eriliselt jälki Ungari Rahvavabariigis aetud brändisarnast jooki.
Mäletan veel sõjajärgseid
väiksemaid perepidusid Koluvere lossis, kui isale tulid külla sõjaväekaaslased,
helilooja Harri Kõrvits ja poliitik Nigol Andresen, kunstnik Paul Luhtein,
näitleja Ants Eskola ja teisigi Tallinnast oma abikaasadega.
Isa määrati peale
demobiliseerumist Punaarmeest 1945. aasta oktoobris Koluvere lossi
tsiviilkomandandiks, ehk esimeseks pealesõjaaegseks lossivalitsejaks. Oli veel
sõjaline komandant polkovnik Osila, kellele allus vangilaager.
Korjati kokku sõjaeelsest ajast
järelejäänud kristallnõud ja vähemalt toidu serveerimiseks kasutati neid. Meie
maja Tallinnas Pühavaimu tänaval sai pommi 1944. a 9. märtsi pommitamisel
punakotkaste poolt ja sealt midagi päästa ei õnnestunud. Kuskilt hankis isa ka
pudeli portveini, teise tõid sõbrad ja pidu peeti liha-kartuli, seente ja pirukaga . Paarsada grammi kohviube tõid
kaasa Tallinna inimesed ja nii oli ka sel ajal vahel võimalik head kohvi juua.
Kõige eksootilisem toit, mida mäletan 1940te lõpust, oli vaalaliha. Nimelt oli
vähemalt Tallinnas müügil 2-liitrites nn kilunõudes vaalalihakonserv, kaan oli
kinni tinutatud.
Hiljem, kui elasime juba Brasche
majas, kuhu oli asutatud Kullamaa ambulatoorium, saime kohviube venelasest
arstilt Galina Vološinovalt, kelle mees käis tihti Leningradis oma tööasjus. Ta
oli elektroonik, sõja ajal töötas USAs televisiooni alal ja valmistas nüüd siin
ette televisiooni sisseseadmist. Peab ütlema, et 1948. aastal oli maal liha
saada palju lihtsam kui näiteks 1978. aastal. Enne kolhoose oli igas talus
loomi, kanu, hanesid. Polnud mingit probleemi osta tükk vasika- või lambaliha
või mõni lind. Nälja- ja viletsuse ajad tulid alles peale 1949. aastat ja
kestsid peaaegu 10 aastat. Aga ühelgi
ajajärgul pole pidu pidamata jäänud, kui vähegi põhjust oli.
Mõned meenutused veel 1950test,
kui olid kõige vaesemad ajad. Sünnipäevadel käidi ikka. Tort tehti ise,
niipalju ikka õnnestus jahu, mune ja suhkrut saada. Vahel telliti ka Sillalt
Pagari Annilt. Varem, õieti juba 1930tel, oli sünnipäevale minekul põhiline
see, et kaasa viidi tort ja lilled. Kingituste tegemise ja pudeli kaasavõtmise
mood tuli alles jõukamatel 1960tel
aastatel. Sünnipäeval pakuti 1950tel päris tavalist toitu: kartul praelihaga,
heeringas, keedetud munad, tehti pirukaid. Tavaliselt tehti koduõlut, mõnikord
kuivatatud leivast. Lauas käis ringi ka pudel napsi. Lõpuks söödi torti ja
joodi viljakohvi kõrvale.
Külapered käisid
sel ajal üksteisega tihedalt läbi. Paljud pered olid ka suguluses. Seepärast ei
pandud pahaks, kui sünnipäeva järgselt käidi enamasti paarikaupa mõne teise
külamehega äsjasel sünnipäevalisel külas, nn õllepära lõpetamas. Kutsutud olid
ju lähedased, peopäeval ei tülitatud kontvõõrastena. Peojärgselt tuli ikka kellelegi
pähe: ”Et kuule, August teeb ikka õlut, lähme vaatame, kas pära veel on!”
Maarahval oli aega, istuti, aeti juttu küla- ja maailmaasjadest. Polnud ju veel
televiisorit ega arvuteid. Need kokkusaamised ja istumised olidki maainimestele
sotsiaalmeedia.
1960tel aastatel läksid moodi
võileivapeod. Sel kümnendil olid poed üsna rikkalikult varustatud. Oli mitut
sorti vorsti, juustu, konserve. Nendest sai kombineerida üsna isuäratavaid
võileibu-saiu. Lisandiks ja kaunistuseks pandi veel kurki, tomatit, muna jm.
Mõned sünnipäevad ja asutuste peodki peeti siis täielikult võileivapidudena.
Häda oli selles, et kuna kõik oli väga maitsev, sõi mõni mees ära tohutu koguse
musta leiba, mis pärast, eriti õlle ja napsi kaasmõjul tekitasid kõrvetisi ja
muid maohäireid.
Niipalju siis peo- ja muidu
toitumiskommetest inimese, kelle pere ei olnud pealesõjaaegsel perioodil
otseselt seotud põllumajandusega, see tähendab nn antvärgi silmade läbi.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar