Pühendagem
kultuuripärandi aasta mälestuste kogumisele!
Käesolev,
2018.aasta on kuulutatud Euroopa kultuuripärandi aastaks. Ei hakka selle sisu
ja eesmärke kordama, neid võib leida igast selleteemalisest kirjutisest
meedias.
Mina
oma praeguses kirjutises tahaksin üles
kutsuda kõiki, kel meie omaenese kodu ja kogukonda, lähedasi ja tuttavaid
ümbritsev vaimne kultuuripärand tähtis, seda
koguma, säilitama ja väärtustama.
Kuna ka vaimne kultuuripärand on väga lai mõiste, keskenduksin praegu
ainult ühele liigile sellest – mälestustele.
Ma
selgitaksin mõne lausega, miks mina sellist pärandikorjamise tööd teen, siis
võib-olla mõistab lugeja seda ka oma mõttemaailmaga suhestada.
Prantslastel
on kõnekäänd: „Maailmas on ainult kolm asja, mille üle tasub üldse arutleda. Need on
surm, armastus ja meri“
Olen juurelnud selle üle ja leian, et
prantslaste omailm on ikka palju ahtam, kui eestlaste oma. Meie laulupeod! Meie rahvaluulekogud! Meie kohapärimus! Meie kihelkondlik elulaad ja rahvakombed!
Meie ainelise ja pärimusliku kultuuri kogumise traditsioonid! Meie taluarhitektuur
ja metsakultuur!
Kõik
see moodustab meie omailma, mille üle tasub artleda! (Muuseas
omailm ei ole otseselt seotud
kultuurikihi rikkuse, sügavuse ja mahuga, kus me ilmselt mõnegi näitaja
osas jääme prantslastele alla). Meie omailm on meie ühiskondliku mälu
peegeldus.
Freud kinnitab, et ühiskondlik mälu on suunatud progressile, individuaalne mälu aga
alalhoiuinstinktile.
Kõikide
vallutajate esmane soov ja eesmärk on
purustada rahva ühiskondlik
mälu. Sellega muudetakse rahvas
manipuleeritavaks, prevaleerima hakkab alalhoiuinstinkt. See teostati eesti
rahva seas ennenägematute repressioonidega 1940-50 tel aastatel. Lisandus
harituma ja edumeelsema osa ühiskondliku
mälu kandjate põgenemine Läände. Teine Maailmasõda pani inimesed liikuma,
sidemed nende vahel katkesid. Purunesid
ka kogukondade sidemed, sest juurdetulnud võõrad, tihtipeale aktiivsemad
kohalikest, ei mõistnud kohalikke kombeid, traditsioone. Hakati hoopis neid
põlastama. Siit oli väike samm inimestevahelise põlastamiseni. See muutuski
harjumuseks.
Kuidas
aga sai aga võimalikuks rahva kohamälu kadumine ühe põlvkonna jooksul? Omaaegses hirmuõhkkonnas visati ära kirjad, mis
tulid tuttavatelt ja sugulastelt Siberist, ookeani tagant vabast maailmast.
Hävitati vanu fotosid, eriti sõjaeelseid ja -aegseid. Võim tegi selgeks, et
kõik, mis pärineb kapitalistlikust “klikiajast”, veel hullem, tsaariajast, on mõttetu, tühine praht. Visati ära albumeid, päevikuid, ajaloolisi dokumente, diplomeid. Eesti rahvale tehti selgeks, et see, mis
puutub sinu mittenõukogulastest sugulastesse, on kahjulik rämps.
Uus,
noor, kõige vastuvõtlikum põlvkond kasvas täielikult uute, võõraste vaadete
süsteemi tingimustes. Kasutades praegust moeütlust : Olgem ausad! Kui paljudes peredes kasvatati 1950tel/60tel
lapsi tõeliselt eestimeelses vaimus!? Võib-olla oli seda 10%, mitte enam.
Pealekaebamiste ja hirmu külm hingus tõi esikohale individuaalse, enesesäilitusliku
mälu ja surus alla rahva ühiskondliku mälu omariiklusest.
Niinimetatud
sõjaaegne põlvkond lõpetas oma koolitee maakoolides aastatel (mõni aasta siia-sinna) 1950 – 1955. Nemad läksid suures enamuses
tehnikumidesse, tööstuskoolidesse . Nad lahkusid oma kodutaludest, kus sageli
kolm põlvkonda koos elasid. Sinna tagasi nad enamasti ei tulnud, vaid suunati
kolhoosidesse, sovhoosidesse. EPT-desse, tehastesse üle vabariigi ja nad
hakkasid elama keskuste kortermajades. Nende laste kodud olid juba ainult need
sageli umbrohust ümbritsetud silikaatmajad. Kokkupuuted vanavanematega
piirdusid koolivaheajal mõne päevaga
aastas. Kust pidi tulema see kohapärimus? See oli meie maaühiskonnas, mis
1950tel moodustas veel 60 % rahvast, enneolematu nähtus – põlvest põlve edasiantav kohamälu kadus vähem
kui ühe põlvkonna, aastate 1940-1960 jooksul!
Meie põlise kohamälu taastamine sai
võimalikuks tänu tohutule rahvapärimuste
kõikide liikide kogumile. See taastamisprotsess algas 1960tel eestimeelsete
teadlaste eestvõttel, kes mõistsid protsessi pöördumatust. Eesti kõigi aegade
viljakaim looduskaitse ja koduloo propageerija Jaan Eilart on nimetanud
kodu-uurimist läbi mälestuste pidevalt ümberkujuneva ja muutuva elumiljöö
mäluks.
Mälu
kogumisel on Eestis ära tehtud suur töö. On välja antud ka sadu raamatuid
mitmesugustest elanikkonna kihtidest pärinevate inimeste eludest. Miski aga ei
asenda inimeste isiklikke mälestusi. Dokumentide ja välisvaatluse teel pole
võimalik edasi anda inimese mõtteid, tema sisemaailma. Viimati ilmunud
mälestusteraamatuist võiks nimetada kaheköitelist
koguteost „Minu elu ja armastus.“
Just sedasama kohamälu kadumise ohtu
tunnetades õnnestus meil 15 aastat tagasi käivitada metsandusliku
pärandkultuuri väärtustamise ja
säilitamise protsess Eestis. Siis selgus ka , et rööbiti sellega koguneb tohutul
hulgal elu- ja kohamälestusi. Nüüdseks
olen minagi suutnud koostada ja kirjastada neid mälestusi kolm köidet enam kui
120 inimese sulest.
Ideaalne
oleks, et iga inimene hoolitseks selle eest, et tema ajastu ja tema mõtted
saaksid jäädvustatud tulevastele põlvedele. Ei maksa arvata, et minu elu on ju
nii tavaline, midagi huvitavat pole mu elus. Kui mina näiteks oma lastelastele
räägin elust maal 1940tel, 1950tel ja hiljemgi, arvavad nad minu jutu olevat pärit
mõnest neile tundmatust Eesti Rahva Ennemuistsete Juttude köitest...
Seepärast
kutsun ka kõiki Teid üles asutama oma perekonnaarhiiv mälestustekildude ,
kirjade, õnnitluskaartide, dokumentide
ja fotodega, kooli- ja liikmetunnistustega, haiguslugudega,
peokutsete ja teatrikavadeni välja. Kogume kausta meid ja meie kodukanti
puudutavad ajakirjanduse
väljalõiked. Varustame fotod märgetega
aja ja inimeste kohta neil. Kindlasti on kõigil häda olnud oma 30-50 aastat tagasi
tehtud piltide mõtestamisel.
Soovitage
seda teha ka oma lastel ja lastelastel. Nii moodustub suguvõsaarhiiv.
Ja
alati leidub inimesi, kes panevad kokku selle või teise perekonna loo. Nendest
perekonnalugudest saavad eestlaste saagad! Kui särav on islandlaste ajalugu!
Meil on 1000 aasta tagant teada kõigi maa 400 esmaasustaja nimed, ka nende
esiisade ja järeltulijate nimed, isegi nende koerte nimed! Jäädvustagem ka meie
oma perekonnalood islandlaste eeskujul!
Lõpetuseks näide meist palju suuremate rahvaste kohamälu
saatusest.
Kõigepealt toon ära mõttetera maailmakuulsalt inglise kirjanikult John
Galsworthy `lt: „Arhitektuuri ja metsakultuuri
allakäik on kogu rahva elamiskultuuri allakäigu algus.“ Mitte kirjanduse, mitte maalikunsti
vaid arhitektuuri ja metsakultuuri!
Mida
maailmamees selle all mõtles, võime aimata, kui vaatleme Hollandi näidet.
Metsade
hävitamise protsess on siin ammu möödas. Nüüd püütakse Hollandis taastada
300-500 aastat tagasi olnud maastikupilti
perenimede järgi. See on seal võimalik, sest maasuguvõsad said
Hollandis perenimed juba keskajal,
sageli iseloomuliku maastiku järgi ja
nad on olnud väga paiksed.
Hollandi maastikku taastatakse onomatopoeetilisel teel ! Veidi parafraseerides tuntud lauset, võiksime
küsida: Kas me sellist Eestit tahaksimegi
?!
Nüüd
mõistame ilmselt paremini, mida maailmakirjanik mõtles oma sententsi all. Eesti
maarahva ja tema kohamälu säilumise fenomenid ongi rehetare, (see on meie
põlisarhitektuur) ja mets,
vaese mehe kasukas, metsarahva
varjaja, katja ja toitja, kogu põllu- ja
karjakasvatuse lähtepunkt, meie
erakordse elukvaliteedi tagaja.
1000 aastat on tänu neile kahele üle elatud
Euroopa kõige sõdaderohkemad ajad, vahepeal
pea olematuks muutununa. Selle nimel tasub igal inimesel meie kultuuripärandit, sealhulgas pärimuslikku,
koguda ja säilitada! Pärand väärib
kogumist ja säilitamist, pärand väärib
pärandamist!
Lembitu
Twerdjanski,
kultuurökoloogia
mag. (2000, Stockholm.Rotterdam)
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar