Kohtumine
juunikommunistiga
Meenutan üht kohtumist sellest ajast, kui töötasin Kaarepere
metsakatsejaamas. Jõgeva rajoonis oli külas Harald Ilves, kunagine
juunikommunist, Lauristini, Kruusi ja
Semperi võitluskaaslane. Ta oli olnud 1960te aastate esimesel poolel Eesti NSV
ülemnõukogu juhataja. Nüüd oli teenekas Lenini ordeniga autasustatud veteran
Ametiühingute keskkomitee esimees. Aga ametiühingud, nagu siis kirjas oli isegi
ametiühingu liikmepiletil, on kommunismi kool. Seega, kui kuulsime, et pidime
teiste hulgas talle oma majapidamist näitama ja teda kostitama, olime ootel, et
mis õpetusi ta siis meile jagab.
Ilus suvepäev oli, kui olime külalisega
väikese ringi teinud mööda Vooremaad, põiganud sisse kalamajandisse ja
vutifarmi ning tiirutanud veidi metsas. Juba eelnevalt oli välja valitud kena
sammaldunud liivapõndak vanade mändide all Kassinurmes.
Silvi oli ette valmistanud piknikukorvi, kus
oli marineeritud angerjat ja seeni, värsket kurki ja tomatit ja veel üht-teist
suupärast. Kaupo oli korvi lisanud põdrakonservi ja -vorsti ning pudeli
vahuveini “Sovetskoje šampanskoje.” Ettenähtud kohal laotasime teki maha ja
võtsime istet. Külaline osutus lõbusaks vestluskaaslaseks, mitte sugugi kuivaks
ja ametlikuks parteimeheks, nagu kartsin. Rääkisime veidi oma tööst ja
plaanidest, paistis, et see pakkus talle päris huvi. Lahkasime siis natuke
maailma asju, aga kui külaline sai jutujärje enda kätte, polnudki enam vaja
jututeemasid otsida.
Ta hakkas meenutama 1940-41 aasta pöördelisi
sündmusi Eestis, millest ta aktiivselt osa võttis. Ždanovi mehed olid Varese
valitsuse juhtimise kohe seltsimeheliku heasoovlikkusega oma kätte võtnud.
Kutsuti kokku värskeltküpsetatud nõukogude aktivistid ja tehti neile teatavaks,
et neile pannakse esimeseks ülesandeks kaks asja. Esiteks, kirjaoskamatuse
likvideerimine tööliste ja talupoegade hulgas ja teiseks nõukogulikku elulaadi
tutvustavate ja propageerivate asutuste, klubide ja punanurkade loomine. Nendes
punanurkades tuleb erilist tööd teha just maanaistega!
Algul võtsid meie mehed seda huumorina ja
selgitasid, et kirjaoskamatus on Eestis likvideeritud juba paarsada aastat
tagasi. Muidu ei saanud siinmail naistki võtta ega mehele minna, kui
leeriõpetuse käigus polnud kontrollitud lugemise ja kirjutamise oskust.
Kirjaoskamatuid võib olla paari protsendi ringis vanainimeste hulgas, kes pole
leeris käinud, ega abielusadamasse jõudnud, või on siis lihtsalt alaarenenud
mõistusega.
Selle peale viibutati näppu ja manitseti, et
uued seltsimehed ei alustaks kohe nende petmisega, see viib usalduse kaotuseni
ja siis... Mis siis saab, ei öeldud otse, kuid anti mõista, et nõukogude võim
sellist asja ei kannata ning kõik takistajad, äraandjad ja provokaatorid
proletariaadi diktatuuri teel lähevad otsemaid ajaloo prügikasti.
Kampaania eesti rahva lugemaõpetamiseks
vaibus alles siis, kui koos isehakanud “õpetajatega” sõideti läbi paar küla,
kus nad oma valikul kontrollisid talumeeste ja naiste lugemisoskust. Mis neid
kõige enam hämmastas, vanemad mehed, olid nad ju elanud balti mõisnike all
tsaaririigiski, oskasid mitut keelt.
Seda agaramalt haarati kinni “punanurkade”
rajamisest, kus “maanaistega saaks teha erilist tööd.” Selgitasime jälle, et
meil on juba ammune rahva- ja seltsimajade traditsioon. Seal käib rahvas koos,
seal korraldatakse õmblus- ja keedukursusi, tehakse teatrit, peetakse aktusi ja
tantsupidusid. See neid ei rahuldanud. Kui käidi mõnda rahvamaja vaatamas, oli
otsus lühike: neis kultiveeritakse vaenulikku, kulaklikku kultuuri!
Kõigepealt tuleb kõik need kooskäimise kohad
ümber nimetada “Sotsialistliku kultuuri majadeks,” mis vene keeles lühendatult
kõlas, “Doma sotskulta.” Meie mehed püüdsid jälle ettevaatlikult selgitada, et
selline nimi eesti keeles kohe mitte ei lähe. Neid maju hakataks kohe hüüdma
Sotskuldi majadeks. Siis oleks patriootiline üritus pööratud kohe irvitamiseks.
Ždanovlased pidid siingi lõpuks järele andma, seltsimaju hakati nimetama
lihtsalt kultuurimajadeks. Üks häbi siiski vähem!
Niimoodi siis hakati Eestis arendama
nõukogulikku kultuuri 1940. aasta pöördelistel juunikuu päevadel. Pole siis
ime, et mõnigi eesti haritlasest “vastristitud” nõukogude aktivist uues korras
pettus, paar halvustavat sõna “kultuuritoojate” kohta ütles, oma leivast ilma
jäi ja istumagi pandi.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar